تور کربلا
فروشگاه اینترنتی
مبلمان اداری کلاسیک
ثبت شرکت - ثبت برند
مبلمان اداری
خرید بک لینک
فروش جوجه بوقلمون
فروش جوجه بوقلمون
ساعت دیواری
برچسب دیواری
تور مالدیو پاییز 96
تور سیشل پاییز 96
تور موریس پاییز 96
تور استرالیا پاییز 96
تور آفریقای جنوبی پاییز 96
تور پوکت پاییز 96
تور آرژانتین پاییز 96
تور مراکش پاییز 96
تور تایلند پاییز 96
تور برزیل پاییز 96
تور قبرس شمالی
تور کوش آداسی
ساخت وبلاگ
تشك طبى
تور پوکت
تور تایلند
فروش سايت آماده
خريد اينترنتي نقره
درباره من
موضوعات
    موضوعي ثبت نشده است
نويسندگان
برچسب ها
عضویت در خبرنامه
    عضویت لغو عضویت

ورود اعضا
    نام کاربری :
    پسورد :

عضویت در سایت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :

نويسنده :نوزده
تاريخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت: ۰۸:۵۵:۴۹

خريد اينترنتي نقره
 اين هنرمند جوان سنندجي معتقد است: هنرمندان و صنعتگران كار فرهنگي و لباس‌هاي سنتي مي‌توانند تا حد زيادي از تهاجمات فرهنگي جلوگيري كنند اما امروز از لباس‌هايي كه در شبكه‌هاي ماهواره تبليغ مي‌‌شود، استفاده مي‌كنند.
 

 
شريعتي فرهنگ‌سازي ضعيف را عامل موثر در ترويج فرهنگ بيگانه و رواج آن به كشورمان دانست و اظهار كرد: پوشش لباس كردي بدون زيورآلات سنتي معنا ندارد و اگر فرهنگ‌سازي لازم براي پوشش‌هاي مناطق كردنشين انجام شود جوانان ما ديگر به سمت لباس‌هاي فرهنگ‌هاي بيگانه گرايش نمي‌يابند.
 
وي بر پوشش لباس‌هاي كردي با حفظ اصالت گذشتگان تاكيد كرد و خواستار سرمايه‌گذاري بر روي لباس‌ها و پوشش‌هاي قوميت‌هاي مختلف به منظور جلوگيري از نفوذ فرهنگ بيگانه در كشور شد.
 
*‌هنرمندان در انتظار بهبود وضعيت كاري
 
مسئول كارگاه توليدي زيورآلات سنتي كردستان با اشاره به مشكلات و موانع بر سر راه صنايع دستي گفت: با توجه به اينكه اين كارگاه‌ها درآمد چنداني ندارد و از يارانه هم محروم هستند بايد مسئولان بيشتر به مسائل بيمه‌اي صنعتگران توجه داشته باشند.
 
شريعتي با تاكيد بر اينكه مسئولان بايد بيشتر بر اختصاص يارانه به كارگاه‌هاي توليدي صنايع دستي توجه كنند، افزود: از آنجا كه سازمان صنايع‌ دستي را محو كردند راندمان كار توليدي هنرهاي دستي نيز كاهش يافت.
 
وي در پايان يكي ديگر از مشكلات هنرمندان و صنعتگران استان كردستان را نداشتن مسكن و سرپناه ذكر كرد و گفت: در دو سال گذشته معافيت مالياتي براي برخي رشته‌هاي صنايع دستي به منظور حمايت از توليدكنندگان هنرهاي دستي انجام شده اما نياز است كه همين حمايت براي تمامي رشته‌ها لحاظ شود تا همه هنرمندان بتوانند از اين حمايت بهره‌مند شوند.

موضوع:
برچسب‌ها: ،

نويسنده :نوزده
تاريخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت: ۰۸:۴۹:۲۰

 - ايرانمهدي زواره‌اي سرآغازمجله هنر‌و‌مردم به استناد مسئوليتي كه در تشكيل نمايشگاه گوهرنشاني جشنهاي فرهنگ و هنر آبان 1347 به‌عهده داشتم تنظيم مقاله‌اي درباره هنر زيورسازي و گوهرنشاني ايران را به من محول داشت. اداي حق مطلب با اندوخته اندكي كه در اين زمينه داشتم آسان نبود و از اندازه‌ام خارج ولي حكم بر اين شد كه آنچه از اندك فراهم است بازگو شود ، باشد كه موجبي براي بحث و نقد در اين زمينه گردد و اساتيد فن و هنرمندان و هنرشناسان ارجمند در اين زمينه آنچه دارند و حق است مدون سازند تا به حليه طبع آراسته گردد ، اميد اين است:پيش گفتارتزئين خود و آراستن خويش با اشياء فطرت بشر است. اقوام بدوي و آدمهاي دور از تمدن جنگلهاي آمريكاي جنوبي هم خود را با استخوان شكار و گاه استخوانهاي انسان تزئين مي‌كنند. بشر در مراحل ابتدائي‌تر از صمغ‌ها و خاك‌هاي رنگين استفاده كرده خود را مي‌آراست و به‌تدريج هم‌پا با سير تكامل تمدن تكامل چشم‌گيري در ساخت و پرداخت زينت‌‌آلات پيدا شد تا جائيكه به تمدنهاي درخشان هزاره‌هاي سوم و دوم قبل از ميلاد مي‌رسيم. آدمهاي متمدن اين دوره‌ها كه از آثار باقيمانده آنها پي به تمدن و نحوه تفكر و عادات و قراردادهاي [30]  اجتماعي‌شان برده مي‌شود بدون شك انسانهاي هنرمندي بوده‌اند كه با آنكه مظاهر تمدن امروزي را فاقد بوده‌اند فكر لطيف و وجدان آرام آنان آثار هنري آن دوران را در حد كامل زيبائي و ظرافت درآورده است. خريد اينترنتي نقره در اين دوره‌ها همراه اين درخشندگي هنري ، هنر و فن تزئين انسان و آرايش و پيرايش آدمي و كاربرد آفريده‌هاي زيباي طبيعي در مصنوعات هنري و آفرينش زيورآلات خاص نيز پيشرفت درخشان داشته است آنچنان‌كه گوشه‌اي از جامعه‌شناسي دورانهاي كهن را بايد با مطالعه زيورآلات آن ايام روشن داشت. بنابراين بررسي چگونگي هنر زيورسازي زمانهاي پيشين در دنياي هنر امروز لازم است.تاريخچهدر تمدنهاي قديم در سرزمين فراعنه و بين‌النهرين و ايران و هندوچين توجه بهتر زيورسازي در ميان عام و خاص به تناسب رواج داشته است و گواه اين مطلب زينت‌آلاتي است كه در كاوشهاي باستانشناسي بدست آمده‌است. جاي كمال دقت و بررسي است كه شكل و نوع استفاده از زيورآلات تقريباً از قديم تاكنون تغييري نكرده است هنوز هم زيورآلات به اشيائي اطلاق مي‌شود كه براي آويختن به گردن و گوش و بستن بر مچ و بازو و در بانوان در تزئين مو و . . . . بكار مي‌رود.

موضوع:
برچسب‌ها: ،

نويسنده :نوزده
تاريخ: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت: ۰۸:۳۷:۴۶

باهوبند(موزيبري)Bahuband-Muzibri: كه به بازو بسته مي‌شود و جنس آن از نقره مي‌باشد، حالت لوله‌اي شكل دارد كه بر سطح آن نقوش ساده همچون ساقه و برگ نقش مي‌شود.
 خريد اينترنتي نقره
گونابگوناب

باريBari : زيوري از طلاست كه به لاله گوش متصل مي‌شود و از مفتولي به طول تقريبي 7 سانتيمتر كه قطر يك طرف آن حدود 4 ميلي‌متر و طرف باريك‌تر آن به حدود 2 ميلي‌متر مي‌رسد، مفتول باريك‌تري در حدود نيم ميلي‌متر را به دور باري پيچيده و در جاي خود محكم مي‌كنند. در بعضي موارد براي زيبايي بيش‌تر زنجيري به آن متصل مي‌كنند كه به آن بند‌باري گفته مي‌شود.پاديگPadig : براي تزيين پا استفاده مي‌شود و به صورت دايره‌اي تو خالي ساخته مي‌شود كه از دو طرف به هم متصل نيست، درون پاديگ سنگ ريزه ريخته مي‌شود، تا در هنگام حركت به‌صدا در بيايد.پلك Polok: با اشكال متنوع ساخته مي‌شود و محل نصب آن بر دو طرف جلوي بيني مي‌باشد و معمولا بعد از ازدواج از پلك استفاده مي‌نمايند و بيش‌تر نوع ساده، سبك و مدور آن كه با مرواريد يا فيروزه (اصطلاحا به آن سبز يا سبزه هم گفته مي‌شود) و ياقوت تزيين شده را بر روي بيني نصب مي‌كنند.پلو- پلوهPolo: در جلوي بيني و در نرمه ديواره قايم داخل بيني آويزان مي‌گردد. فرم اصلي پلو بدين صورت مي‌باشد كه، يك شي مجوف به شكل بيضي از طلا كه نگيني از جنس فيروزه بر روي آن قرار داده مي‌شود و از بالا و پايين؛ نگين توسط بست‌هايي در جاي خود محكم مي‌شود. در بالاي ديواره و نگين مفتولي قرار دارد كه انتهاي آن خم گرديده و پلو توسط آن به بيني وصل مي‌شود.
 



تاسني Tasni :   نوعي سنجاق سينه مي‌باشد كه در محلي كه دو لبه (زيح) يقه بر روي هم قرار مي‌گيرد، به صورت بست وصل مي‌شود، براي تزيين تاسني از سنگ‌هاي قيمتي نظير ياقوت، زمرد و فيروزه و تراش‌هاي زينتي استفاده مي‌شود.تك Tak : نشاني گرد و مسطح است كه يك حلقه براي اتصال به زنجير دارد. زمينه كار به صورت شمسه با گل‌ها دانه تزيين مي‌شود.
 



تايدوك Taidok : از جنس طلا و به شكل مكعب مستطيل در اندازه حدودا 27  در 30 ميليم‌ترساخته مي‌شود، كه روي آن را به‌وسيله حلقه (كد) و دانه‌هاي طلايي تزيين شده و در وسط بيضي كه نگين درشتي در آن تعبيه شده، قرار دارد.  اين زيور در ابتدا براي قرار دادن آيات قران و دعا به كار مي‌رفته است. اما در حال حاضر به‌عنوان يك زينت و همراه در ((Dor مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 
 



تعويذ Taviz : به شكل مستطيلي است كه دو حجم استوانه‌اي در دو طرف آن حجم مركزي قرار دارد، حجم و فرم تعويذ بسته به ذوق سازنده و طرح مورد اجرا متغير مي‌باشد. همچنين اندازه آن بر حسب نوع استفاده مشخص مي‌گردد، تعويذ را به بازو يا گردن مي‌اندازند. در داخل استوانه‌هاي كناري دعاي نوشته شده، را مي‌گذارند و توسط دو حلقه كناري به استوانه‌ها با نخ به دور بازو مي‌بندند.
 



چلمب Colomb : اين زيور از كيد آويخته و در كنار گونه قرار مي‌گيرد. برا تزيين اين زيور از مرواريد، ياقوت، فيروزه و گل‌ها دانه استفاده مي‌شود. شكل اصلي چلمب نيم‌كره است، در وسط اين نيم‌كره ياقوتي درشت قرار دارد و همچنين از قسمت انتهايي لبه نيم‌كره آويزه‌هايي از برگ‌هاي طلايي، مرواريد و فيروزه به‌وسيله حلقه‌هايي به آن متصل شده است.
 



چله انگشتر Celle : جنس چله از نقره مي‌باشد كه به انگشترهاي پركار و كم كار گفته مي‌شود و براي تزيين از نگين استفاده مي‌شود و پهناي سطح انگشتر نيز متغير مي‌باشد. براي نگين از فيروزه، عقيق و ياقوت استفاده مي‌شود.
 



چوري Curi : نوعي النگو كه به فرم دستبند و از طريق كوبيدن در قالب ساخته مي‌شود و طول آن از النگو بلندتر است. به‌طوري‌كه كه طول بعضي آن‌ها 10 سانتي‌متر يا بيشتر مي‌باشد كه به قسمت‌هاي دو و يا سه رديفه تقسيم مي‌شوند.  درقسمت اتصال حلقه بست‌هايي وجود دارد كه داخل يكديگر رفته و باعث قفل و بسته شدن دو طرف ديواره استوانه به يكديگر مي‌شود. بست‌هاي به كار رفته در چوري همانند لولا عمل مي‌كند و خود آن‌ها نيز استوانه‌هاي تو خالي هستند كه توسط پين بلندي كه از بالا داخل تمامي آن‌ها جاي مي‌گيرد و پين توسط يك رشته زنجير به چوري متصل مي‌باشد.
 



در Dor : گوشواره‌اي است كه در قسمت نرمه گوش آويخته مي‌شود. فرم اصلي آن شامل يك نيم كره توخالي است كه از مركز دروني مفتول ضخيمي كه به آن جوش داده‌اند بيرون آمده است. طولش به 2 سانتي‌متر مي‌رسد كه هر چه به انتهاي بيروني آن مي‌رسد باريك‌تر مي‌شود، در هنگام استفاده مفتول به صورت مارپيچ در پشت گوش پيچيده مي‌شود.
 



دندان پاچ Dandan pac : وسيله‌اي است، كه علاوه بر تزيين استفاده‌هاي ديگري نيز دارد و آن را توسط نخ يا زنجير به گردن مي‌آويزند. شكل آن به‌صورت است كه به هر ضلع آن حلقه‌هايي متصل شده است. در حلقه‌هاي دندان پاچ علاوه بر برگ‌هايي كه توسط زنجير به آن متصل مي‌شود، وسايلي همچون موچين و خلال دندان آويزان مي‌باشد. جنس اصلي دندان پاچ از نقره است و براي تزيين آن از نگين‌هاي فيروزه استفاده مي‌شود.
 



زبادان Zabadan  : حجمي توخالي است كه داخل آن مشك و مواد خوش‌بو مي‌گذارند و آن را توسط نخ ابريشمي يا زنجير به گردن مي‌آويزند.  فرم ظاهري زبادان بستگي به ذوق سازنده آن دارد و در بعضي موارد براي تزيين آن از نگين يا برگ‌هايي كه به زنجير متصل است استفاده مي‌كنند.
 



سربند Sarband : تشكيل شده از قطعات دايره‌اي شكل از جنس نقره به صورت قالبي (به تعداد هفت عدد) كه كنار هم به ترتيب روي پارچه تيره‌اي (مشكي يا زرشكي) دوخته مي‌شود. لبه پاييني سربند از تعدادي (20 عدد حدودا) تاك(برگ) تشكيل شده كه در ميان تاك‌ها در مركز سربند يك شمسه نقره‌اي دوخته مي‌شود كه براي تزيين آن از نگين (فيروزه يا عقيق استقاده مي‌كنند. در بعضي موارد دو شمسه مثلث شكل نقره‌اي به دو سر سربند دوخته مي‌شود. سربند بر روي پيشاني قرار گرفته و دو سر پارچه در پشت سر به يكديگر گره مي‌خورند.
 



 سنگه Sange : دستبندي است كه فرم ظاهري آن لوله‌اي شكل و به صورت دايره‌هاي منحني شده است كه دو سر آن از جدا از يكديگر است. در داخل سنگه، سنگريزه مي‌ريزند تا در هنگام حركت به صدا دربيايد. روي سطح سنگه شيارهايي عميق وجود دارد كه  داخل آن شيارها را توسط قلم فرورفتگي‌هايي ايجاد مي‌كنند، تا سطح صاف آن كمي تغيير پيدا كند.

موضوع:
برچسب‌ها: ،

نويسنده :نوزده
تاريخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت: ۰۸:۵۷:۲۴

 ويكي‌پديا، دانشنامهٔ آزادزيورآلات در دوره هخامنشيان تنوع بسياري داشته است. اين نوشتار به بررسي زيورآلات و هنر ساخت جواهرات در آن دوره مي‌پردازد. خريد اينترنتي نقره
محتويات  [نهفتن] ۱ زنان پارسي۲ گردنبندها۳ بازوبند‌ها۴ النگوها۵ انگشتر‌ها۶ منابعزنان پارسي[ويرايش]زنان پارسي از روغن‌هاي معطر براي خوشبو كردن خود و از سرمه و سرخاب براي آرايش چشم و چهره استفاده مي‌كردند. براي زيباتر كردن لباس، زنگوله‌هاي گوناگون طلايي به لبه‌هاي آن مي‌دوختند كه هنگام راه رفتن صداي نرم و دلنشينشان بر زينت و شكوه صاحب لباس مي‌افزايد. آنان از انواع گوشواره هاي‌ زرين و گوهر نشان، گردن بند، دستبند، انگشتر، كمر بندهاي ساخته شده از فلزات گرانبها و سنگ‌هاي قيمتي، سنجاق و پلاك با نقوش تزييني بهره مي‌بردند.
گردنبندها[ويرايش]گردنبندهاي ويژهٔ زنان دورهٔ هخامنشي با شكل‌هاي گوناگون و متنوع به يادگار مانده است كه تعدادي از آنان ساده و شبيه گردنبند مردان و يا به صورت طوق است. گردنبندي ديگر از سر شير شاخدار است كه به وسيلهٔ شاخ‌ها به حلقه‌هاي نقطه چين به رشته اصلي وصل شده است. رشته اصلي به شكل لوله است و در فاصله‌هاي معين به وسيلهٔ دو نيمكرهٔ كوچك به هم مرتبط شده‌اند. ديگر گردنبندي كه ساخته شده از گوي‌هاي شيشه‌اي كه در ميان آنها گوي‌هاي طلايي پخ شده است. زنان دوره هخامنشي علغاوه بر گردنبندهاي بلند، از گردنبندهاي خفت گردن استفاده مي‌كردند كه گاهي اوقات به صورت چندتايي و طوق ساده بوده است، طوق‌هايي كه دو سر آن منتهي به سر جانوران است.
بازوبند‌ها[ويرايش]زنان از بازوبندهاي زرين متنوع نيز براي آراستن بازوان بهره مي‌بردند. از جمله:بازوبند زريني كه در قسمت مياني هنحني به سمت داخل دارد و دو سر آن به دو عقاب شاخدار ختم مي‌شود، سر آنها روبروي هم قرار گرفته است. دستها در جلو تنهٔ خوابيده قسمتي از حلقهٔ بازوبند را تشكسي داده است. دو بازوبند ديگر به دست آمده است كه يكا از آنها بازوبند تابيده شده‌اي كه دوسر آن به شكل سر غزال است و ديگري بازوبند مارپيچ فنري دو حلقه‌اي را كه دو سر آن شبيه سر گربه و يا شير ماده است.
النگوها[ويرايش]النگوهاي زرين و سيمين از ديگر زينت آلات زنان اين دوره بوده است، النگوهاي تابيده به قطر۶٫۳ سانتي‌متر، انگوهاي ساده با سر اردك و سر غزال، حلقه‌هاي مارپيچ با سر بز، النگوهاي زرين به شكل سوسمار، النگوهاي سيمين كه حلقه آن بسيار قطور و ساده و منتهي به دو سر قوچ، النگو با حلقهٔ شيشه‌اي و دو سر طلاي، النگو با حلقه ساده و انحنا در قسمت تحتاني، يا دو سر غزال به دست آمده است.
زنان زنگوله‌هايي به لبهٔ لباس خويش مي‌دوختند كه هنگام حركت آهنگي موزون داشت.
انگشتر‌ها[ويرايش]انگشترهايي كه از اين دوره به دست آمده‌اند و تزيين آن‌ها، بنا به اظهار گيرشمن، از هنرهاي نمادين در معماري الهام گرفته شده است. ار جمله انگشتري كه روي آن گاو بالدار با سر انسان نقش شده و مربوط به گنجينهٔ جيهون است و يا انگشتري كه فرشته بالدار با دمي شبيه نيش عقرب روي آن حك شده است.
از ديگر زيورهاي باقيمانده دوره هخامنشي، دكمه‌هاي مدور منقش به صورت و سر جانوران با نقش جانوران از جمله سر شير است. سنجاق سينه زرين به شكل جانوران و گلها وهمچنين قطعات زرين سوراخ دار و حلقه‌اي شكل به لبهٔ لباس دوخته مي‌شد از جمله زينت‌هاي زيباي پارسيان بوده است كه نشانگر ذوق سرشار اين قوم بوده است.
مدال‌ها و نشانه‌هاي طلا نيز بخش ديگري از زيورهاي متداول شاهان و بزرگان و اشخاص بلند مرتبه بوده است.

موضوع:
برچسب‌ها: ،

[ ۱ ]