- ايرانمهدي زوارهاي سرآغازمجله هنرومردم به استناد مسئوليتي كه در تشكيل نمايشگاه گوهرنشاني جشنهاي فرهنگ و هنر آبان 1347 بهعهده داشتم تنظيم مقالهاي درباره هنر زيورسازي و گوهرنشاني ايران را به من محول داشت. اداي حق مطلب با اندوخته اندكي كه در اين زمينه داشتم آسان نبود و از اندازهام خارج ولي حكم بر اين شد كه آنچه از اندك فراهم است بازگو شود ، باشد كه موجبي براي بحث و نقد در اين زمينه گردد و اساتيد فن و هنرمندان و هنرشناسان ارجمند در اين زمينه آنچه دارند و حق است مدون سازند تا به حليه طبع آراسته گردد ، اميد اين است:پيش گفتارتزئين خود و آراستن خويش با اشياء فطرت بشر است. اقوام بدوي و آدمهاي دور از تمدن جنگلهاي آمريكاي جنوبي هم خود را با استخوان شكار و گاه استخوانهاي انسان تزئين ميكنند. بشر در مراحل ابتدائيتر از صمغها و خاكهاي رنگين استفاده كرده خود را ميآراست و بهتدريج همپا با سير تكامل تمدن تكامل چشمگيري در ساخت و پرداخت زينتآلات پيدا شد تا جائيكه به تمدنهاي درخشان هزارههاي سوم و دوم قبل از ميلاد ميرسيم. آدمهاي متمدن اين دورهها كه از آثار باقيمانده آنها پي به تمدن و نحوه تفكر و عادات و قراردادهاي [30] اجتماعيشان برده ميشود بدون شك انسانهاي هنرمندي بودهاند كه با آنكه مظاهر تمدن امروزي را فاقد بودهاند فكر لطيف و وجدان آرام آنان آثار هنري آن دوران را در حد كامل زيبائي و ظرافت درآورده است. خريد اينترنتي نقره در اين دورهها همراه اين درخشندگي هنري ، هنر و فن تزئين انسان و آرايش و پيرايش آدمي و كاربرد آفريدههاي زيباي طبيعي در مصنوعات هنري و آفرينش زيورآلات خاص نيز پيشرفت درخشان داشته است آنچنانكه گوشهاي از جامعهشناسي دورانهاي كهن را بايد با مطالعه زيورآلات آن ايام روشن داشت. بنابراين بررسي چگونگي هنر زيورسازي زمانهاي پيشين در دنياي هنر امروز لازم است.تاريخچهدر تمدنهاي قديم در سرزمين فراعنه و بينالنهرين و ايران و هندوچين توجه بهتر زيورسازي در ميان عام و خاص به تناسب رواج داشته است و گواه اين مطلب زينتآلاتي است كه در كاوشهاي باستانشناسي بدست آمدهاست. جاي كمال دقت و بررسي است كه شكل و نوع استفاده از زيورآلات تقريباً از قديم تاكنون تغييري نكرده است هنوز هم زيورآلات به اشيائي اطلاق ميشود كه براي آويختن به گردن و گوش و بستن بر مچ و بازو و در بانوان در تزئين مو و . . . . بكار ميرود.
- ايرانمهدي زوارهاي سرآغازمجله هنرومردم به استناد مسئوليتي كه در تشكيل نمايشگاه گوهرنشاني جشنهاي فرهنگ و هنر آبان 1347 بهعهده داشتم تنظيم مقالهاي درباره هنر زيورسازي و گوهرنشاني ايران را به من محول داشت. اداي حق مطلب با اندوخته اندكي كه در اين زمينه داشتم آسان نبود و از اندازهام خارج ولي حكم بر اين شد كه آنچه از اندك فراهم است بازگو شود ، باشد كه موجبي براي بحث و نقد در اين زمينه گردد و اساتيد فن و هنرمندان و هنرشناسان ارجمند در اين زمينه آنچه دارند و حق است مدون سازند تا به حليه طبع آراسته گردد ، اميد اين است:پيش گفتارتزئين خود و آراستن خويش با اشياء فطرت بشر است. اقوام بدوي و آدمهاي دور از تمدن جنگلهاي آمريكاي جنوبي هم خود را با استخوان شكار و گاه استخوانهاي انسان تزئين ميكنند. بشر در مراحل ابتدائيتر از صمغها و خاكهاي رنگين استفاده كرده خود را ميآراست و بهتدريج همپا با سير تكامل تمدن تكامل چشمگيري در ساخت و پرداخت زينتآلات پيدا شد تا جائيكه به تمدنهاي درخشان هزارههاي سوم و دوم قبل از ميلاد ميرسيم. آدمهاي متمدن اين دورهها كه از آثار باقيمانده آنها پي به تمدن و نحوه تفكر و عادات و قراردادهاي [30] اجتماعيشان برده ميشود بدون شك انسانهاي هنرمندي بودهاند كه با آنكه مظاهر تمدن امروزي را فاقد بودهاند فكر لطيف و وجدان آرام آنان آثار هنري آن دوران را در حد كامل زيبائي و ظرافت درآورده است. خريد اينترنتي نقره در اين دورهها همراه اين درخشندگي هنري ، هنر و فن تزئين انسان و آرايش و پيرايش آدمي و كاربرد آفريدههاي زيباي طبيعي در مصنوعات هنري و آفرينش زيورآلات خاص نيز پيشرفت درخشان داشته است آنچنانكه گوشهاي از جامعهشناسي دورانهاي كهن را بايد با مطالعه زيورآلات آن ايام روشن داشت. بنابراين بررسي چگونگي هنر زيورسازي زمانهاي پيشين در دنياي هنر امروز لازم است.تاريخچهدر تمدنهاي قديم در سرزمين فراعنه و بينالنهرين و ايران و هندوچين توجه بهتر زيورسازي در ميان عام و خاص به تناسب رواج داشته است و گواه اين مطلب زينتآلاتي است كه در كاوشهاي باستانشناسي بدست آمدهاست. جاي كمال دقت و بررسي است كه شكل و نوع استفاده از زيورآلات تقريباً از قديم تاكنون تغييري نكرده است هنوز هم زيورآلات به اشيائي اطلاق ميشود كه براي آويختن به گردن و گوش و بستن بر مچ و بازو و در بانوان در تزئين مو و . . . . بكار ميرود.