loading...

خريد اينترنتي نقره

خريد اينترنتي نقره

بازدید : 264
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


نقره بخشي از با اهميت به كار رفته در زيورآلات تركمن هاست كه در پايين به تاريخچه و گونه به كارگيري آن مي پردازيم:232
ست نقره

توليد زيورآلات تركمن كه عمدتاً دربرگيرنده زيورآلات زنان مي‌باشد، به عنوان يكي از صنايع دستي هنري بوسيله تعداد معدودي از صنعتگران تركمن رخ ميگيرد . اين زيورها معمولاً از نقره ساخته ميشود و از اين رو صنعت زيورسازي تركمن را نقره‌ كاري هم مي‌گويند .
اما علاوه بر نقره، از فلزات كم ارزش‌تر آلياژي نظير برنج و ورشو نيز زيور درست مي‌گردد كه بها آن ها كمتر مي باشد . به علاوه درزيورهاي نقره‌اي از ورقه‌هاي طلا و آب‌طلا نيز استفاده مي گردد .از زيورهاي نقره‌ا ي در قبلي بسيار استعمال ميشد كه اين امر به علت بها كمتر نقره در مقايسه با طلا، امكان به كار گيري از آن در سطحي عمومي‌تر آماده بوده است .
كراهت استعمال از طلا براي مردان در دين مبين اسلام هم يكي از علل عموميت به كارگيري از نقره هست . امروزه اين زيورها علاوه بر استفاده در بازارهاي محلي و داخلي بعضاً به بازارهاي فرنگي هم صادر مي گردند كه در چهره سامان دهي مي‌تواند به عنوان يكي از توليدات صادراتي حوزه‌ درآيد . علاوه بر آن اين صنعت ميتواند مقدار زيادي اشتغال ساخت كند .در رابطه مورخ زيورسازي در ميان تركمن‌ها اطلاعات زيادي وجود ندارد البته مراجعه به ادبيات شفاهي و داستان‌هاي مكتوب يك سري صده اخير تركمن نشان از استفاده از زيورآلات نقره‌اي در در بين تركمن‌ها دارااست و رشته زيورسازي به عنوان يكي از تكنيك‌هاي قضيه به كارگيري در دربين هنرمندان تركمن نقل گرديده ميباشد .
توليد زيورهاي تركمن در كارگاه هاي استادكاران نقره‌كار با وسايل ابتدايي و روشهاي يگانه صورت مي گيرد .زيورآلات تركمن را بر شالوده نوع كاربرد آن‌ها مي‌توان به يازده گروه زيورهاي لباس، راز و پيشاني، مو، گوش، گردن و سينه، مچ دست، انگشت، كمر، ابزار كار زنان، كودكان و زيورها ي اسب تقسيم‌ بندي نمود .در هر يك از يازده مجموعه فوق مي‌توان يك‌سري زيور را نام پيروزي كه ما ذيلاً به ارزيابي جداگانه هر يك از آن‌ها مي ‌پرداز يم .
مردان تركمن هم از زيورآلات يگانه خودشان روي انگشتر، كمربندهاي نقره اي، شمشير و شلاق اسب استفاده مي نمايند . اثاثيه بازيهاي كودكان، منگوله و خلال و لباس آن‌ها هم با زيورآلات تزئين مي شود .براي بازيابي مقام حقيقي صنعت هاي دستي بايستي از فعالان اين رشته حمايت و براي توسعه و گسترش و كاربردي شدن آن برنامه ريزي شود .نقوش و دقيق كاريهاي زيورآلات تركمن اصيل بوده و آن را از ديگر زيورآلات كرانه خزر متمايز مي سازد .
فروش زيورآلات بدلي در بسته بندي هاي كوچك و با قيمت زير موجب دلسردي فعالان واقعي اين هنر كهن شده و هنرمند تركمني كه با زحمت بسيار روي يك عمل وقت مي گذاشت و با نقره آن را تنظيم مي كرد حتي نمي تواند مزد كارش را به دست آورد .اهميت استفاده از زيور نزد تركمن ها علاوه بر جنبه تزييني و خودآرايي، عمده كاربرد مذهبي و همينطور جنبه ي اقتصادي آن به منجر قيمت مادي طلا و نقره بوده است .
اصولا توليد زيورهاي تركمن را نقره تشكيل مي دهد، به آن منجر كه ارزانتر و آسانتر از طلا بدست مي آيد و ديگر آنكه معتقدند به كار گيري از نقره سبب ساز خضوع و خشوع مي شود . از ديگر ويژگي ها بارز اين زيور آلات توليد صدا در هنگام تكان است كه بيان كنده جنبه ي سنتي و فرهنگي اين زيور آلات هست . گفته مي شود كه تركيب فلز و سنگ آدم را در پيش‌روي نيروهاي ناشناخته حمايت مي كند . از اين رو هنرمندان زيورساز تركمن با الهام از اين اعتقادوباور در تزيئن سطح زيورهايشان از عقيق و فيروزه و شيشه هاي رنگي به وفور سود برده اند . آنچه هنر زيور سازي تركمن ها را از هنرهاي مشابه آن متمايز مي كند، اشكال و نقوش به عمل رفته روي اين زيور آلات ميباشد كه برخي الهام گرفته از طبيعت و پيرامون تركمن هاست كه به فيس بي آلايش و خلاصه گرديده به كار گرفته گرديده مي باشد .
آن ها روي خرقه كودكانشان زيورهايي به صورت تير و كمان و خنجر نصب مي كردند تا به‌اين نحوه روحيه و شور و جنگجويي در در بين فرزندانشان تقويت گردد . به كار گيري از زيوري به شكل شاخ قوچ كه در نزد تركمن ها علامت قدرت است، اغلب به چهره معمولي روي بدنه اين زيورها تكرار شده هست . از موارد به كارگيري از اسليمي هاي تخت روي بيشتر اين زيور ها، مي توان به صورت هاي دوچندان ساده اي از ماهي، پرنده، زنگوله، انار، پروانه، آدمك، هلال، ستاره و گونه هاي گنبدي اشاره كرد .
قسمت بخش اعظم اي از تزئينات مربوط به برخي از زيورها را سكه هاي نقره اي تشكيل مي دهد . نمونه اي از آن آويزه اي دربرگيرنده سكه ها و گونه هاي هندسي مي باشد كه با حلقه به نيز متصل گرديده اند و براي تزئين، لا به لا به لاي موهاي بافته قرار مي گيرند و به گويش تركمني آسيق ناميده مي شود . شكلي از گل لوتوس، گل ذرت، شش پر، هشت پر، ده و دوازده پر روي بدنه زيوري به اسم گل گريبان مزين به نگين هاي عقيق است، خودنمايي مي نمايد . از اين زيور به جاي دكمه روي خرقه در نصيب جلوي سينه استعمال مي گردد . پوشش مهر و تزئينات مربوط به آن در نزد تركمن ها اهميت متعددي دارد، چون فرق بين دختران و بانوان ازدواج كرده را مشخص مي نمايد .
ايگمه نيم تاجي مرصع نشان مي باشد كه روي كلاه بانوان قرار مي گيرد و قپه زيوري است كه دختران تمام طوايف تركمن از آن استفاده مي كنند و صورت گنبدي و پر رنگ اي داراست كه به پيرامون آن آويزه هايي به صورت ماهي و سكه و زنگوله متصل مي‌باشد . بايستي گفت نقره كاران تركمن به ايجاد زيور به حجم فراوان و در ميزان هاي گران قدر رغبت داشته اند . به عنوان مثال براي به كار گيري از نوعيگوشواره كه قولاق ناميده مي شود، علاوه بر حلقه اي كه از گوش مي گذرد، براي پرهيز از پاره شدن گوش از بندي استعمال مي كردند كه به دو طرف گوشواره متصل مي شد و به بالاي گوش مي به‌زمين‌خورد .
زيورهاي گردن زنان و دختران تركمن كه از مثال هاي آن مي بضاعت به كونجوك و بتو اشاره كرد كه علاوه بر جنبه تزئيني، براي جلوگيري از بلايا و ديده زخم و بيماري به عمل برده مي شد . نظير جاي دعا، هيكل، تومار و … علاوه بر اينها زيورآلات ديگري منحصربه‌فرد لباس هاي خويش دارا هستند كه چانكا ناميده مي شود .
آنها لباس هايشان را با سكه هاي نقره و گل هاي نقره و گل هاي زينتي مي پوشانند و بعضا از اشياي كاربردي نظير انگشتانه و چرخ نخريسي و كتف و … را هم با نقوش تزئين مي كنند . پيرايش اسب كه در نزد ايرانيان همواره با اهميت بوده مي باشد . در نزد تركمن ها اهميت متعددي دارد، آن‌ها معتقدند كه تزئينات روي اسب بايستي به ميزان ي خود اسب ارزش داشته باشد و به همين سبب در آرايش زين و افسار آن از طلا جواهرات و نقره استعمال مي كردند .
در پيشين تركمن ها به محافظت سنت هاي بومي و محلي خويش و استعمال از پوشاك سنتي و تزئينات مروبط به آن عشق بيشتري نشان مي دادند و آنها با سفارش ايجاد زيورهايشان به زرگران محلي منجر تشويق هنرمندان زيور ساز مي شدند و ارگانيك مي باشد كه تنوع و تعدد فراوان دوچندان اين زيور ها و توصيه هاي زياد به عمل برندگان آن، سبب ساز جذب اشخاص بيشتري به اين فن مي شد .
اما امروزه استفاده از اين زيور آلات قليل گرديده مي باشد و زوال روز افزون ايجاد و كاربرد زيورهاي تركمن و كاهش تدريجي خريداران و به عمل برندگان آنها ادامه ي هنر زرگري تركمن ها را با ايراد دور از شوخي روبرو كرده مي‌باشد . ناگفته نماند كه پيشرفت و كاربرد فناوري در بين قوم تركمن مثل ديگر اقوام بي تاثير نبوده و معاش ماشيني و هجوم شهر نشيني باعث شده مي‌باشد تا فرهنگ و سنت بكر اين بستگان تا حد زيادي دست خوش تغيير تحول شود . البته حقيقت اين است كه ترقي و رويش فرهنگي در هر جامعه اي با حفظ فرهنگ وتمدن هاي سنتي و ارزش هاي مستقر آن جامعه منافاتي ندارد، بلكه برعكس، مي توانايي همگام با تحولات معاش نوين و شهري به آنان مجال حضوري چشمگير و حساس داد .
torkman
انسه ليك …وسيله ايست تزييني جهت تيشرت دختران تركمن در قسمت پشت، به طول 30 سانتي متر . مجموعه ايست ازطلا و نقره با نگين هاي قرمز از محصول عقيق با زنگوله هايي نقره اي در انتها كه از عوامل ايجاد نوا در نگام حركت ميباشد .
ساچ ليق …وسيله اي هست تزييني با آويزه هايي چسبيده به هم، براي تزيين موهاي بافته ي دختران و زنان تكه . تيم ي طلا جواهرات و نگين هاي قرمز (عقيق)، به طول 40 سانتي متر .
قيناچ اوجي …وسيله اي است تزئيني منحصربه‌فرد زنان و دختران گوگلان (قرن 19) . گروه اي ميباشد از طلا و نقره با نگين هايي از محصول عقيق به ارتفاع 25 سانتي متر . از اين وسيله در مورد ها ذيل به كارگيري مي شد: الف- از دو طرف « بوروك / كلاه دخترانه » آويخته مي شد . ب- از دو طرف سينه بر روي « دون / پيراهن تجملي » قلاب مي شد .
قوشا آثيق …وسيله ايست براي گيسوان بافته ي زنان كه به پشت راز مي انداختند . (قرن 19و 20) . اين وسيله مركب از چهار شاخه است .
الف- دو شاخه به شكل قلب كه مركز آن‌ها به صورت سر قوچ تزيين گرديده ميباشد .
ب- زاييده اي در في مابين دو قلب كه راءس آن نيز به شكل رمز قوچ ميباشد .
ج- پايه اي كه قلب بر روي آن، نصب گرديده ميباشد .
د- بخش انتهايي كه مجسمه ي سرنگون شده آدم هاي افسانه اي را به خاطر مي آورد و نگين نصب گرديده بر آن، تك چشم بودن آن آدم هاي افسانه اي ار تجسم مي بخشد . اين مجموعه ي تزييني هم همچون مجموعه هاي ديگر از مال طلا و جواهرات و نقره با 10 نگين قرمز رنگ از كالا عقيق مي‌باشد و مي تواند نمادي باشد از 10 قوم و قبيله ي اوغوز .
ثاچ قبه/ ثاچ باق . .وسيله ايست راي گيسوي دوشيزگان كه با آويزه اي از انتهاي گيسوان بافته ي آن‌ها آويخته مي شود و زيرا شكل آن به قبه مشابه است، ثاچ قبه ناميده اند .
چكه ليق . .آويزه اي مي باشد كه به موازات شقيق ها از كلاه دختران (بوروك) آويخته مي شود و منحصر به فرد طايفه ي چودور هست (قرن19) .
تيم ايست طلاكاري – نقره اي با نگين هاي قرمز رنگ از كالا عقيق . اين وسيله مركب از دو بخش است: الف- بخش اصلي: كه از فرآورده طلا و جواهرات و مشابه به انسان طراحي گرديده مي باشد با نگين هايي به رنگ قرمز‌رنگ از مال عيقي .
ب: بخش پولك هاي زنجيره اي: كه در انتهاي زنجيرها، زنگوله هايي از كالا نقره چشم مي شود . اين بخش و زنگوله هاي آن، از عامل ها ساخت موسيقي هنگام راه و روش رفتن ميباشد . در تصوير تحت دو قطعه سمت چپ و راست چكه ليق مي باشد . و قطعه ميانه و پاييني گل گريبان هست كه در بالا توضيح داده شد و دو قطعه بالايي قولاق حلقه مي باشد كه بعدا به شرح آن خوا هيم پرداخت .
قنجيق . .از اين وسيله ي تزييني به عنوان گل يقه استفاده مي شد (قرن 20) و مركب از سه بخش اصلي: بخش اول: به شكل مربع كه دو قطر آن، مفتولي از مال طلا و مرصع به نگين هاي قرمز‌رنگ از متاع عقيق مي باشد .
بخش دوم: برگه ايست از فرآورده طلا جواهرات به صورت عدد كه به دو ضلع پاييني بخش اول، وصل شده است، با 5 عدد نگين قرمز‌رنگ .
بخش سوم: زنگوله هايي از مال طلا جواهرات كه با ياري زنجيره ي كوتاه به انتهاي بخش دوم، وصل گرديده اند، خاصيت زنگوله ها توليد نوا قابل انعطاف و ملايم در هنگام شيوه رفت هست .
قولاق رينگ . .گوشواري ايست مربوط به اوايل قرن 20، منحصربه‌فرد زنان يموت، مجموعه ايست از طلا جواهرات و نقره با نگين هاي قرمز‌رنگ . قولاق حلقه انواعي دارد: الف: آي لي حلقه: گوشواره ايست مدور با نقش هلال ماه و ستاره در درون آن با مورد اي صاف .
ب- تؤمار چاقلي حلقه: گوشواره اي است با تراز پر رنگ .
ج- تؤرلي حلقه: مشابه مدل الف است؛ سواي زائده هاي اطراف آن . در تصوير قبل نمونه اي از آن را ديديد .
بوكاو . .وسيله اي ست براي تزيين روي سينه، اختصاصي زنان تكه، مجموعه اي از طلا و جواهرات و نقره، مرصع به نگين هاي سرخ با آويزه هايي از محصول نقره كه در انتهاي هر يك از آويزهاي زنجيره اي زنگوله هايي هم چشم مي شود كه از كارداران ايجاد آوا در هنگام خط مش رفتن هست .
اگمه . .وسيله اي ميباشد براي تزيين كلاه دختران، اختصاصي تركمن هاي تكه، وابسته به قرن 19 ميلادي . اين وسيله مجموعه ايست از طلا ونقره با 20 نگين قرمز در 14 نگين در حاشيه .
قورثاقچه . .وسيله ايست براي تزيين جليقه ي كودك ها كه تركمن ها قورثاقچه مي گويند؛ منحصر تركمن هاي تكه و متعلق به نيمه دوم قرن 19 . مجموعه اي هست از طلا جواهرات و نقره با نگين هاي قرمز . ريشه ي افشان اين وسيله هم مزين مي‌باشد به زنگوله هاينقره اي كه در هنگام بازي كودكان، آوا دلنشين توليد مي كند و يادآور آواز غازها هنگام پرواز مي باشد .
چنگه . .وسيله ايست تزئيني كه به خرقه ي زنان تكه قلاب مي شود . متعلق به قرن 19 ميلادي . مجمو عه ايست از طلا و نقره با نگين هاي قرمز، مركب از دو بخش: الف- بخش اصلي: كه به صورت لوزي ميباشد .
ب- بخش افشان: كه به چهره زنجيري از انتهاي لوزي، معلق ميباشد و در انتهاي زنجيره هاي افشان آن نيز، زنگوله هايي از جنسنقره وجود داراست كه از عوامل ساخت ترانه در هنگام خط مش رفتن مي باشد .
دوغاكوميش / لحاظ بند كودك ها . .دوغاكوميش نوعي قوطي از كالا طلا و جواهرات و نقره است كه در داخل آن، دعاي پيش گيري از ديده آسيب مي گذارند و با نخي از بلوز كودكان يا از آستانه ي منزل مي آويزند تا لحاظ بد نگيرد .
بزبند . .زيوري مي‌باشد مدور و به شكل گل يقه كه در بين آن، مهره اي رنگين قرار دارااست و معمولا در بالاي شانه هاي جامه ي كودكان يا بر بازوي وي نصب مي شود .
آچار باق . .گردن بندي مي‌باشد از مال نقره كه بر روي سينه نصب مي شود و نيز گلي در در بين داراست . تمامي ي اين قطعات با زنجيري از طلا و جواهرات و نقره به هم لينك و پيوند خورده اند .
اوزوق . .همان النگو در نزد فارس هاست .
آق ياي . .وسيله ايست كه از متاع نقره كه در پشت خرقه پسر نوپا ها نصب مي شود و به شكل كمان است .
قزل خوزا . .قوطي زريني هست كه با نخي به گردن آويخته مي شود .
مونجق / منجوق . .گردن بندي مي‌باشد كه زنان و دوشيزگان، از گردن مي آويختند تا روي سينه را زينت بدهد . .


نقره بخشي از با اهميت به كار رفته در زيورآلات تركمن هاست كه در پايين به تاريخچه و گونه به كارگيري آن مي پردازيم:232
ست نقره

توليد زيورآلات تركمن كه عمدتاً دربرگيرنده زيورآلات زنان مي‌باشد، به عنوان يكي از صنايع دستي هنري بوسيله تعداد معدودي از صنعتگران تركمن رخ ميگيرد . اين زيورها معمولاً از نقره ساخته ميشود و از اين رو صنعت زيورسازي تركمن را نقره‌ كاري هم مي‌گويند .
اما علاوه بر نقره، از فلزات كم ارزش‌تر آلياژي نظير برنج و ورشو نيز زيور درست مي‌گردد كه بها آن ها كمتر مي باشد . به علاوه درزيورهاي نقره‌اي از ورقه‌هاي طلا و آب‌طلا نيز استفاده مي گردد .از زيورهاي نقره‌ا ي در قبلي بسيار استعمال ميشد كه اين امر به علت بها كمتر نقره در مقايسه با طلا، امكان به كار گيري از آن در سطحي عمومي‌تر آماده بوده است .
كراهت استعمال از طلا براي مردان در دين مبين اسلام هم يكي از علل عموميت به كارگيري از نقره هست . امروزه اين زيورها علاوه بر استفاده در بازارهاي محلي و داخلي بعضاً به بازارهاي فرنگي هم صادر مي گردند كه در چهره سامان دهي مي‌تواند به عنوان يكي از توليدات صادراتي حوزه‌ درآيد . علاوه بر آن اين صنعت ميتواند مقدار زيادي اشتغال ساخت كند .در رابطه مورخ زيورسازي در ميان تركمن‌ها اطلاعات زيادي وجود ندارد البته مراجعه به ادبيات شفاهي و داستان‌هاي مكتوب يك سري صده اخير تركمن نشان از استفاده از زيورآلات نقره‌اي در در بين تركمن‌ها دارااست و رشته زيورسازي به عنوان يكي از تكنيك‌هاي قضيه به كارگيري در دربين هنرمندان تركمن نقل گرديده ميباشد .
توليد زيورهاي تركمن در كارگاه هاي استادكاران نقره‌كار با وسايل ابتدايي و روشهاي يگانه صورت مي گيرد .زيورآلات تركمن را بر شالوده نوع كاربرد آن‌ها مي‌توان به يازده گروه زيورهاي لباس، راز و پيشاني، مو، گوش، گردن و سينه، مچ دست، انگشت، كمر، ابزار كار زنان، كودكان و زيورها ي اسب تقسيم‌ بندي نمود .در هر يك از يازده مجموعه فوق مي‌توان يك‌سري زيور را نام پيروزي كه ما ذيلاً به ارزيابي جداگانه هر يك از آن‌ها مي ‌پرداز يم .
مردان تركمن هم از زيورآلات يگانه خودشان روي انگشتر، كمربندهاي نقره اي، شمشير و شلاق اسب استفاده مي نمايند . اثاثيه بازيهاي كودكان، منگوله و خلال و لباس آن‌ها هم با زيورآلات تزئين مي شود .براي بازيابي مقام حقيقي صنعت هاي دستي بايستي از فعالان اين رشته حمايت و براي توسعه و گسترش و كاربردي شدن آن برنامه ريزي شود .نقوش و دقيق كاريهاي زيورآلات تركمن اصيل بوده و آن را از ديگر زيورآلات كرانه خزر متمايز مي سازد .
فروش زيورآلات بدلي در بسته بندي هاي كوچك و با قيمت زير موجب دلسردي فعالان واقعي اين هنر كهن شده و هنرمند تركمني كه با زحمت بسيار روي يك عمل وقت مي گذاشت و با نقره آن را تنظيم مي كرد حتي نمي تواند مزد كارش را به دست آورد .اهميت استفاده از زيور نزد تركمن ها علاوه بر جنبه تزييني و خودآرايي، عمده كاربرد مذهبي و همينطور جنبه ي اقتصادي آن به منجر قيمت مادي طلا و نقره بوده است .
اصولا توليد زيورهاي تركمن را نقره تشكيل مي دهد، به آن منجر كه ارزانتر و آسانتر از طلا بدست مي آيد و ديگر آنكه معتقدند به كار گيري از نقره سبب ساز خضوع و خشوع مي شود . از ديگر ويژگي ها بارز اين زيور آلات توليد صدا در هنگام تكان است كه بيان كنده جنبه ي سنتي و فرهنگي اين زيور آلات هست . گفته مي شود كه تركيب فلز و سنگ آدم را در پيش‌روي نيروهاي ناشناخته حمايت مي كند . از اين رو هنرمندان زيورساز تركمن با الهام از اين اعتقادوباور در تزيئن سطح زيورهايشان از عقيق و فيروزه و شيشه هاي رنگي به وفور سود برده اند . آنچه هنر زيور سازي تركمن ها را از هنرهاي مشابه آن متمايز مي كند، اشكال و نقوش به عمل رفته روي اين زيور آلات ميباشد كه برخي الهام گرفته از طبيعت و پيرامون تركمن هاست كه به فيس بي آلايش و خلاصه گرديده به كار گرفته گرديده مي باشد .
آن ها روي خرقه كودكانشان زيورهايي به صورت تير و كمان و خنجر نصب مي كردند تا به‌اين نحوه روحيه و شور و جنگجويي در در بين فرزندانشان تقويت گردد . به كار گيري از زيوري به شكل شاخ قوچ كه در نزد تركمن ها علامت قدرت است، اغلب به چهره معمولي روي بدنه اين زيورها تكرار شده هست . از موارد به كارگيري از اسليمي هاي تخت روي بيشتر اين زيور ها، مي توان به صورت هاي دوچندان ساده اي از ماهي، پرنده، زنگوله، انار، پروانه، آدمك، هلال، ستاره و گونه هاي گنبدي اشاره كرد .
قسمت بخش اعظم اي از تزئينات مربوط به برخي از زيورها را سكه هاي نقره اي تشكيل مي دهد . نمونه اي از آن آويزه اي دربرگيرنده سكه ها و گونه هاي هندسي مي باشد كه با حلقه به نيز متصل گرديده اند و براي تزئين، لا به لا به لاي موهاي بافته قرار مي گيرند و به گويش تركمني آسيق ناميده مي شود . شكلي از گل لوتوس، گل ذرت، شش پر، هشت پر، ده و دوازده پر روي بدنه زيوري به اسم گل گريبان مزين به نگين هاي عقيق است، خودنمايي مي نمايد . از اين زيور به جاي دكمه روي خرقه در نصيب جلوي سينه استعمال مي گردد . پوشش مهر و تزئينات مربوط به آن در نزد تركمن ها اهميت متعددي دارد، چون فرق بين دختران و بانوان ازدواج كرده را مشخص مي نمايد .
ايگمه نيم تاجي مرصع نشان مي باشد كه روي كلاه بانوان قرار مي گيرد و قپه زيوري است كه دختران تمام طوايف تركمن از آن استفاده مي كنند و صورت گنبدي و پر رنگ اي داراست كه به پيرامون آن آويزه هايي به صورت ماهي و سكه و زنگوله متصل مي‌باشد . بايستي گفت نقره كاران تركمن به ايجاد زيور به حجم فراوان و در ميزان هاي گران قدر رغبت داشته اند . به عنوان مثال براي به كار گيري از نوعيگوشواره كه قولاق ناميده مي شود، علاوه بر حلقه اي كه از گوش مي گذرد، براي پرهيز از پاره شدن گوش از بندي استعمال مي كردند كه به دو طرف گوشواره متصل مي شد و به بالاي گوش مي به‌زمين‌خورد .
زيورهاي گردن زنان و دختران تركمن كه از مثال هاي آن مي بضاعت به كونجوك و بتو اشاره كرد كه علاوه بر جنبه تزئيني، براي جلوگيري از بلايا و ديده زخم و بيماري به عمل برده مي شد . نظير جاي دعا، هيكل، تومار و … علاوه بر اينها زيورآلات ديگري منحصربه‌فرد لباس هاي خويش دارا هستند كه چانكا ناميده مي شود .
آنها لباس هايشان را با سكه هاي نقره و گل هاي نقره و گل هاي زينتي مي پوشانند و بعضا از اشياي كاربردي نظير انگشتانه و چرخ نخريسي و كتف و … را هم با نقوش تزئين مي كنند . پيرايش اسب كه در نزد ايرانيان همواره با اهميت بوده مي باشد . در نزد تركمن ها اهميت متعددي دارد، آن‌ها معتقدند كه تزئينات روي اسب بايستي به ميزان ي خود اسب ارزش داشته باشد و به همين سبب در آرايش زين و افسار آن از طلا جواهرات و نقره استعمال مي كردند .
در پيشين تركمن ها به محافظت سنت هاي بومي و محلي خويش و استعمال از پوشاك سنتي و تزئينات مروبط به آن عشق بيشتري نشان مي دادند و آنها با سفارش ايجاد زيورهايشان به زرگران محلي منجر تشويق هنرمندان زيور ساز مي شدند و ارگانيك مي باشد كه تنوع و تعدد فراوان دوچندان اين زيور ها و توصيه هاي زياد به عمل برندگان آن، سبب ساز جذب اشخاص بيشتري به اين فن مي شد .
اما امروزه استفاده از اين زيور آلات قليل گرديده مي باشد و زوال روز افزون ايجاد و كاربرد زيورهاي تركمن و كاهش تدريجي خريداران و به عمل برندگان آنها ادامه ي هنر زرگري تركمن ها را با ايراد دور از شوخي روبرو كرده مي‌باشد . ناگفته نماند كه پيشرفت و كاربرد فناوري در بين قوم تركمن مثل ديگر اقوام بي تاثير نبوده و معاش ماشيني و هجوم شهر نشيني باعث شده مي‌باشد تا فرهنگ و سنت بكر اين بستگان تا حد زيادي دست خوش تغيير تحول شود . البته حقيقت اين است كه ترقي و رويش فرهنگي در هر جامعه اي با حفظ فرهنگ وتمدن هاي سنتي و ارزش هاي مستقر آن جامعه منافاتي ندارد، بلكه برعكس، مي توانايي همگام با تحولات معاش نوين و شهري به آنان مجال حضوري چشمگير و حساس داد .
torkman
انسه ليك …وسيله ايست تزييني جهت تيشرت دختران تركمن در قسمت پشت، به طول 30 سانتي متر . مجموعه ايست ازطلا و نقره با نگين هاي قرمز از محصول عقيق با زنگوله هايي نقره اي در انتها كه از عوامل ايجاد نوا در نگام حركت ميباشد .
ساچ ليق …وسيله اي هست تزييني با آويزه هايي چسبيده به هم، براي تزيين موهاي بافته ي دختران و زنان تكه . تيم ي طلا جواهرات و نگين هاي قرمز (عقيق)، به طول 40 سانتي متر .
قيناچ اوجي …وسيله اي است تزئيني منحصربه‌فرد زنان و دختران گوگلان (قرن 19) . گروه اي ميباشد از طلا و نقره با نگين هايي از محصول عقيق به ارتفاع 25 سانتي متر . از اين وسيله در مورد ها ذيل به كارگيري مي شد: الف- از دو طرف « بوروك / كلاه دخترانه » آويخته مي شد . ب- از دو طرف سينه بر روي « دون / پيراهن تجملي » قلاب مي شد .
قوشا آثيق …وسيله ايست براي گيسوان بافته ي زنان كه به پشت راز مي انداختند . (قرن 19و 20) . اين وسيله مركب از چهار شاخه است .
الف- دو شاخه به شكل قلب كه مركز آن‌ها به صورت سر قوچ تزيين گرديده ميباشد .
ب- زاييده اي در في مابين دو قلب كه راءس آن نيز به شكل رمز قوچ ميباشد .
ج- پايه اي كه قلب بر روي آن، نصب گرديده ميباشد .
د- بخش انتهايي كه مجسمه ي سرنگون شده آدم هاي افسانه اي را به خاطر مي آورد و نگين نصب گرديده بر آن، تك چشم بودن آن آدم هاي افسانه اي ار تجسم مي بخشد . اين مجموعه ي تزييني هم همچون مجموعه هاي ديگر از مال طلا و جواهرات و نقره با 10 نگين قرمز رنگ از كالا عقيق مي‌باشد و مي تواند نمادي باشد از 10 قوم و قبيله ي اوغوز .
ثاچ قبه/ ثاچ باق . .وسيله ايست راي گيسوي دوشيزگان كه با آويزه اي از انتهاي گيسوان بافته ي آن‌ها آويخته مي شود و زيرا شكل آن به قبه مشابه است، ثاچ قبه ناميده اند .
چكه ليق . .آويزه اي مي باشد كه به موازات شقيق ها از كلاه دختران (بوروك) آويخته مي شود و منحصر به فرد طايفه ي چودور هست (قرن19) .
تيم ايست طلاكاري – نقره اي با نگين هاي قرمز رنگ از كالا عقيق . اين وسيله مركب از دو بخش است: الف- بخش اصلي: كه از فرآورده طلا و جواهرات و مشابه به انسان طراحي گرديده مي باشد با نگين هايي به رنگ قرمز‌رنگ از مال عيقي .
ب: بخش پولك هاي زنجيره اي: كه در انتهاي زنجيرها، زنگوله هايي از كالا نقره چشم مي شود . اين بخش و زنگوله هاي آن، از عامل ها ساخت موسيقي هنگام راه و روش رفتن ميباشد . در تصوير تحت دو قطعه سمت چپ و راست چكه ليق مي باشد . و قطعه ميانه و پاييني گل گريبان هست كه در بالا توضيح داده شد و دو قطعه بالايي قولاق حلقه مي باشد كه بعدا به شرح آن خوا هيم پرداخت .
قنجيق . .از اين وسيله ي تزييني به عنوان گل يقه استفاده مي شد (قرن 20) و مركب از سه بخش اصلي: بخش اول: به شكل مربع كه دو قطر آن، مفتولي از مال طلا و مرصع به نگين هاي قرمز‌رنگ از متاع عقيق مي باشد .
بخش دوم: برگه ايست از فرآورده طلا جواهرات به صورت عدد كه به دو ضلع پاييني بخش اول، وصل شده است، با 5 عدد نگين قرمز‌رنگ .
بخش سوم: زنگوله هايي از مال طلا جواهرات كه با ياري زنجيره ي كوتاه به انتهاي بخش دوم، وصل گرديده اند، خاصيت زنگوله ها توليد نوا قابل انعطاف و ملايم در هنگام شيوه رفت هست .
قولاق رينگ . .گوشواري ايست مربوط به اوايل قرن 20، منحصربه‌فرد زنان يموت، مجموعه ايست از طلا جواهرات و نقره با نگين هاي قرمز‌رنگ . قولاق حلقه انواعي دارد: الف: آي لي حلقه: گوشواره ايست مدور با نقش هلال ماه و ستاره در درون آن با مورد اي صاف .
ب- تؤمار چاقلي حلقه: گوشواره اي است با تراز پر رنگ .
ج- تؤرلي حلقه: مشابه مدل الف است؛ سواي زائده هاي اطراف آن . در تصوير قبل نمونه اي از آن را ديديد .
بوكاو . .وسيله اي ست براي تزيين روي سينه، اختصاصي زنان تكه، مجموعه اي از طلا و جواهرات و نقره، مرصع به نگين هاي سرخ با آويزه هايي از محصول نقره كه در انتهاي هر يك از آويزهاي زنجيره اي زنگوله هايي هم چشم مي شود كه از كارداران ايجاد آوا در هنگام خط مش رفتن هست .
اگمه . .وسيله اي ميباشد براي تزيين كلاه دختران، اختصاصي تركمن هاي تكه، وابسته به قرن 19 ميلادي . اين وسيله مجموعه ايست از طلا ونقره با 20 نگين قرمز در 14 نگين در حاشيه .
قورثاقچه . .وسيله ايست براي تزيين جليقه ي كودك ها كه تركمن ها قورثاقچه مي گويند؛ منحصر تركمن هاي تكه و متعلق به نيمه دوم قرن 19 . مجموعه اي هست از طلا جواهرات و نقره با نگين هاي قرمز . ريشه ي افشان اين وسيله هم مزين مي‌باشد به زنگوله هاينقره اي كه در هنگام بازي كودكان، آوا دلنشين توليد مي كند و يادآور آواز غازها هنگام پرواز مي باشد .
چنگه . .وسيله ايست تزئيني كه به خرقه ي زنان تكه قلاب مي شود . متعلق به قرن 19 ميلادي . مجمو عه ايست از طلا و نقره با نگين هاي قرمز، مركب از دو بخش: الف- بخش اصلي: كه به صورت لوزي ميباشد .
ب- بخش افشان: كه به چهره زنجيري از انتهاي لوزي، معلق ميباشد و در انتهاي زنجيره هاي افشان آن نيز، زنگوله هايي از جنسنقره وجود داراست كه از عوامل ساخت ترانه در هنگام خط مش رفتن مي باشد .
دوغاكوميش / لحاظ بند كودك ها . .دوغاكوميش نوعي قوطي از كالا طلا و جواهرات و نقره است كه در داخل آن، دعاي پيش گيري از ديده آسيب مي گذارند و با نخي از بلوز كودكان يا از آستانه ي منزل مي آويزند تا لحاظ بد نگيرد .
بزبند . .زيوري مي‌باشد مدور و به شكل گل يقه كه در بين آن، مهره اي رنگين قرار دارااست و معمولا در بالاي شانه هاي جامه ي كودكان يا بر بازوي وي نصب مي شود .
آچار باق . .گردن بندي مي‌باشد از مال نقره كه بر روي سينه نصب مي شود و نيز گلي در در بين داراست . تمامي ي اين قطعات با زنجيري از طلا و جواهرات و نقره به هم لينك و پيوند خورده اند .
اوزوق . .همان النگو در نزد فارس هاست .
آق ياي . .وسيله ايست كه از متاع نقره كه در پشت خرقه پسر نوپا ها نصب مي شود و به شكل كمان است .
قزل خوزا . .قوطي زريني هست كه با نخي به گردن آويخته مي شود .
مونجق / منجوق . .گردن بندي مي‌باشد كه زنان و دوشيزگان، از گردن مي آويختند تا روي سينه را زينت بدهد . .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 8

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 122
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 581
  • بازدید سال : 1382
  • بازدید کلی : 39162
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه